12. leden 2016 | 18.57 |
Chcete si článek přečíst?
Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Jak vypnout blokování reklamy?
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Loňský rok a zejména jeho poslední čtvrtletí byl na úžasné filharmonické koncerty hodně bohatý. Patřil k nim i koncert, který se konal v pondělí 19. října 2015 v rámci festivalu Bachův varhanní podzim (údajně to byl už šestý ročník, ale u nás ve městě byl poprvé, tak doufám, že ne naposledy :o) v Katedrále sv. Mikuláše. Lístky se kupovaly bez číslovaných míst, takže kdo dřív přišel, ten si lépe sedl, přičemž na nás kolem sedmé večer (koncert začínal od půl osmé) zbyla místa více méně už jen v první řadě – sice nejsme žádné stydlivky (stejně si myslím, že už jsme tak profláknutí, že už je to asi jedno :o), ale bylo to rozhodně nejbližší setkání, jaké jsme kdy zažili, téměř tváří v tvář (violoncellisti seděli ani ne půl metru od nás a cembalu jsme viděli do útrob tak dokonale, že jsme mohli sledovat jednotlivé struny :o). Zkrátka díkybohu, že jsme seděli po pravé straně, protože být takhle blízko pana dirigenta Talicha, nevím, jestli bych to rozdýchala bez mdlob :o)
Navíc náš oblíbenec Jan Talich nejen že dirigoval, ale dokonce hrál i coby sólista na housle, takže o skvělé zážitky bylo postaráno :o). Na začátku byl krátký proslov od jakéhosi konferenciéra o festivalu Bachův varhanní podzim, kde všude se letos koná (dokonce i v některých městech Rakouska) a tak, a poté
následovala první skladba jen pro samotné varhany, což bylo trochu zvláštní, protože ty jsme měli za zády, takže jsme neviděli na varhaníka, ani na nikoho jiného, jen jsme tupě zírali na oltář před námi a poslouchali :o). Ale na utvoření atmosféry to myslím stačilo, jako by to člověka vrátilo v čase, všechny ty zvučné, prolínající se a překombinované melodie mi pokaždé chtě nechtě připomenou dobu šlechticů a poddaných, paruk a církevního mocnářství :o)
Potom už konečně následovaly skladby s orchestrem a my jsme si mohli vychutnat krásnou mnohovrstevnatost kanonické barokní hudby, když se melodie přelévala z jedněch houslí na druhé, pak na violy, violoncella a zase zpátky :o). Navíc pan dirigent Talich svou hru zase tak krásně prožíval – neustále se pohupoval do stran, šponoval se na špičkách nebo se naopak různě přikrčoval – a při tom všem se snažil neustále dávat nenápadné signály zbytku orchestru (čili dirigovat :o), zkrátka opět to bylo neuvěřitelně nakažlivé, charismatické a člověk odcházel z koncertu nabitý vlnou pozitivní energie a s úsměvem na rtech :o)
2pt">Při poslední Haydnově skladbě členové orchestru seděli na židličkách a doprovázel je varhaník, který si přivezl přenosné varhany v podobě jakési hrací skříňky na kolečkách – mimochodem tyhle varhany měly místy poměrně nepříjemný pištivý zvuk a připadaly mi až příliš hlučné (ale možná to bylo tím, že jsme seděli v oné první řadě :o(. Každopádně sedící pan Talich s houslemi byl naprosto k sežrání, protože, zabraný do hry, celou skladbu neustále poposedal (nebo se různě vytahoval a pak se zase hrbil, komíhal se ze strany na stranu, zkrátka nevydržel sedět chvíli v klidu a měla jsem pocit, že by se ke hře možná ze všeho nejradši postavil :o) až se pokaždé poměrně nebezpečně přiblížil k prvnímu houslistovi Martinu Týmlovi – to se potom na sebe tak pěkně usmáli a pan Talich si zase poposedl o kousek zpátky, aby kolegovi nevypíchl oko :o). No prostě roztomilost sama :o)